GROEP 1/2
Inloop
Om 08.35 gaan de deuren van school open en komen de kinderen naar binnen. De
juf staat bij de deur om de kinderen te verwelkomen met een handdruk en een
groet. De tassen en jassen worden aan de kapstok opgehangen. De kinderen lopen
naar hun plek in de klas. Om kwart voor 9 sluiten dete deuren en nemen alle
ouders /begeleiders afscheid. Tijdens de inloop verschilt het per dag wat wij
kunnen doen. Het kan een prentenboek zijn, een kleurplaat, een groeps- of een
persoonlijk werkje. Als de juf bij iedereen is langs geweest om te kijken
hoe wij gewerkt hebben tijdens de inloop gaan we opruimen en beginnen aan de
dagopening.
Start van de dag in de grote kring
Wij beginnen de dag in de grote kring met een gebed,
een welkomstlied, de absenten, het dagenlied, cijfer van de dag en de dag
planning, maar soms ook de maanden van het jaar etc. Ook kijken we hoe we ons
voelen door middel van emotie kaarten die op het bord hangen. Na de dagopening
doen we een kring activiteit. (Taal, reken, wereldoriëntatie, sociaal emotioneel,
catechese of een spelletje.) Kleine kring
Tijdens de kleine kring werken we met een klein groepje kinderen. Dit kan
daadwerkelijk in een kleine kring zijn, maar kan ook aan de tafels, in de
gymzaal of buiten. Dit zijn activiteiten op verschillende ontwikkelingsgebieden
(taal, rekenen, motoriek, expressie, sociaal-emotioneel)
Eten en drinken
Wij wachten met eten/drinken totdat wij al onze
spullen op tafel hebben gezet. Dan zingen wij een liedje. Daarna mag iedereen
gaan eten en drinken. Afval wordt in de prullenbak gegooid.
Speel- werkles
’s Morgens en ‘s middags mogen de kinderen kiezen op het planbord. Er
wordt gewerkt met een roulatieschema. Alle kinderen zijn ingedeeld in een
kleurengroepje. Elk groepje komt een keer aan de beurt om als eerste te kiezen
op het planbord en een keer in de week om een werkje te maken
(reken/taal/expressie).
Tijdens het spelen en werken is het de bedoeling dat de kinderen de eerste 10
minuten bij het gekozen werkje blijven (dit wordt opgebouwd vanaf het moment
dat kinderen komen wennen). Daarna mogen ze iets anders kiezen.
Soms is de leerkracht bezig met een groepje en heeft ze een rode sjaal om,
terwijl de andere kinderen aan het spelen werken zijn. De kinderen mogen de juf
op dat moment dan niet storen. Zo leren de kinderen hun problemen zelf of samen
met andere kinderen op te lossen.
Tijdens het spelen zijn er een aantal belangrijke regels zoals:
- we lopen door de klas.
- op de gang zijn we rustig aan het samenspelen.
- we zijn lief voor elkaar en praten zachtjes.
Opruimen
Als de juf 2 keer in haar handen klapt en het
opruimliedje zingt moeten wij stoppen met werken. Wij mogen dan complimenten
geven aan elkaar als wij iets moois, liefs of knaps hebben gezien. Hierna
vertelt de juf dat wij moeten gaan opruimen en kijken of wij iemand kunnen
helpen. Soms mogen we een presentatie geven over ons gemaakte werk.
Toiletbezoek
Als wij naar de wc moeten, mag er maar één jongen en
één meisje tegelijkertijd. Hiervoor gebruiken wij de plaseendjes om aan te
geven of de wc bezet is. Deze leggen wij op de op de kast neer. Ben je klaar,
dan leg je het eendje weer terug in de bak.
Lunch
Om 12.30 uur komt er een overblijfmoeder om ons te
begeleiden tijdens het eten en drinken. De juf is op dat moment pauze houden, maar is altijd in de buurt. Als wij al eerder klaar zijn, werken/spelen wij aan onze tafel met
constructiemateriaal. Ook kijken we samen naar tv ( Koekeloere en
zandkasteel) en er wordt veel gezongen in de klas. De meeste liedjes sluiten
aan bij de thema`s. Thema’s In de loop van het jaar komen er verschillende thema’s aan bod.
Samen met de kinderen werken we deze thema’s uit, waarbij de kinderen een grote
rol hebben in het bedenken van vragen, knutselen van dingen, bedenken van
oplossingen etc. De kinderen leren hierdoor dat zij ook verantwoordelijk worden
voor hun eigen leren.
Dagsluiting
Aan het einde van de dag bespreken wij nog met elkaar wat we allemaal hebben geleerd of wat wij leuk vonden. De juf deelt als laatst nog alle spullen uit van de meeneembak en dan wordt er een afscheidsliedje gezongen. Naar huis Om 14:45 lopen wij netjes 2 aan 2 in de rij naar buiten. Daar nemen we afscheid van elkaar door een hand te geven en tot morgen te zeggen.
Bewegingsonderwijs
Op dinsdag en woensdag krijgen de kinderen gymles van juf Sandra
(vakleerkracht).Op vrijdag verzorgt de eigen leerkracht de gymles.
Wanneer het slecht weer is, zullen we vaker in de gymzaal zijn.
Kinderen mogen gymschoenen meenemen, deze kunnen op school blijven liggen. En
we gymmen in ons ondergoed.
Als we geen gym hebben, gaan we twee keer per dag naar buiten. Buiten vinden wij vervoersmiddelen, zandbak(spullen) of heeft de
juf een leuk activiteit. Wij leren hier omgangsvormen, samenspelen en delen van
spullen en nog vele andere doelen. Zelfstandigheid
Wij verwachten dat kinderen zindelijk zijn, als ze op school komen
(een ongelukje kan altijd gebeuren).
Daarnaast is het fijn als kinderen zich redelijk zelfstandig kunnen aankleden.
Wilt u eraan denken om zeker op de dagen dat we gym hebben makkelijke kleding
en schoenen aan te trekken. Het is fijn als kinderen zelf hun schoenen kunnen
aantrekken, omdat ze vaak hun schoenen uittrekken, wanneer ze aan het spelen
zijn.
Ontwikkeling van uw kind
Wij houden de ontwikkeling van uw kind bij door middel van een
observatiesysteem van BOSOS. Dit betekent dat wij niet alle kinderen op
hetzelfde moment observeren, waardoor wij dus ook niet alle gesprekken op
hetzelfde moment voeren, zoals in groep 3 t/m 8. De leerkracht vult elke drie
maanden bij elk kind een observatielijst in die gekoppeld is aan hun leeftijd.
De onderdelen die geobserveerd, worden meerdere malen aangeboden in
verschillende situaties aan de kinderen. Wanneer er voldoende is geobserveerd,
wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we de
ontwikkeling van uw kind. We streven ernaar om 3 keer per jaar met u in gesprek
te gaan. Dit kan d.m.v. een startgesprek, kijkje in de klas en een
ontwikkelingsgesprek. Ook ontvangt u regelmatig berichten en beeldmateriaal van
uw kind via Parro. Maar zijn er bijzonderheden of wilt u wat kwijt bent u
altijd van harte welkom.
Portfolio
Ieder kind heeft een eigen portfolio. Hierin zitten de
BOSOS observatie verslagen, tekeningen en foto`s van werkjes, waar de kinderen
trots op zijn. Het Portofolio mag na een observatie gesprek tijdelijk mee naar
huis. Dit gaat mee tot groep 8. De plakboeken die we voorheen hadden zijn er
niet meer. De kinderen krijgen alle gemaakte werkjes na afloop van het thema
mee naar huis.