Groep 5
Dagstart
We beginnen in
groep 5 altijd met een inloopwerkje, op maandag is dit altijd
de bordrij. In
de bordrij staan woorden die we die week oefenen met spelling. Deze
woorden kunnen ze thuis ook oefenen. Op vrijdag geven we een dictee van alle
woorden van de bordrij.
Op het bord
staat de planning van de dag. Niet elke dag ziet er hetzelfde uit, vakken zoals
taal en rekenen doen we elke dag. Achter ieder vak staat ook het doel van de
les.
Rekenen
We
gebruiken voor rekenen de methode
Wereld in getallen. Wanneer de kinderen klaar zijn met hun werk, maken ze hun
rekenweektaak. De reken weektaak herhaalt wat tijdens de les is aangeleerd. De
rekenweektaak helpt zo om het geleerde eigen te maken. Elke dag oefenen
wij met het automatiseren van sommen en keersommen. Dit doen we op
verschillende manieren. Het automatiseren van de tafels is erg belangrijk voor
het leren delen.
Taal en spelling
Voor taal en spelling gebruiken
we de methode Taalactief.
Voor taal is er
1 toets per thema. De toets bestaat uit woordenschat en taal verkennen. Hier
krijgen ze 2 aparte cijfers voor op hun rapport.
Voor spelling is
er een woordendictee en een zinnendictee. De bordrij bevat altijd
woorden met de spellingscategorie waar we op dat moment mee bezig zijn.
Technisch lezen
Technisch lezen oefenen we vier keer in de week tijdens
het leeskwartier. Kinderen die nog moeite hebben met goed en vlot lezen, lezen
met de juf of leesmoeder. Er wordt dan twee keer per week een tekst gelezen en
twee keer per week geoefend met woorden lezen.
Ook wordt er
geoefend met de methode Estafette. Kinderen worden op hun eigen niveau
ingedeeld.
Begrijpend lezen
Vier keer
in de week oefenen we met begrijpend lezen. We doen dit
met verschillende teksten om de kinderen voor te bereiden op de Cito. En we
werken 3 keer per week met de methode Lezen in beeld. De eerste les gaan we
dieper in op de woordenschat. Bij de tweede les wordt de
tekst gemodeld (voordoen van de leerkracht) en bij de derde les
worden de vragen zelfstandig gemaakt. Na ieder blok maken de kinderen een
toets.
Schrijven
Dit doen we met de methode klinkers, we schrijven het blokschrift. We schrijven met
pen.
SOVA
Voor de sociaal
emotionele ontwikkeling werken wij met Kinderen en hun
sociale talenten.
Om een goede
werkhouding te krijgen werken we met Taakspel. Kinderen werken drie keer per
week aan Taakspel. De kinderen werken dan aan een week -en maandbeloning. We
bespreken met de kinderen welk gedrag we willen zien tijdens het werken. Elk
groepje heeft een aantal kaarten in zijn groepje liggen. Als de kinderen het
gewenste gedrag laten zien zal de leerkracht dit benoemen. Bij ongewenst gedrag
wordt er een kaartje weggenomen. Als de kinderen nog kaartjes over hebben mogen
zij een sticker plakken op de teamposter.
Zaakvakken
Wat nieuw in dit
leerjaar is, zijn de vakken: geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek,
Engels en studievaardigheden.
Argus Clou
Deze methode
gebruiken we voor geschiedenis. In groep 5 leren we over de Romeinen, ridders,
Nederland en de strijd tegen het water, beroemde wetenschappers en de tijd na
de Tweede Wereldoorlog. Na ieder blok krijgen de kinderen een samenvatting mee
naar huis om te leren voor de toets.
De blauwe planeet
Deze methode
gebruiken we voor aardrijkskunde. We leren over hoe regen ontstaat, hoe je een
kaart moet lezen, de weg van het land naar product in de supermarkt, alle
wegen, hoe werkt de gemeente en Nederland als vakantieland. Na ieder blok
krijgen de kinderen een samenvatting mee naar huis om te leren voor de
toets.
Natuniek
Deze methode
gebruiken we voor natuur en techniek. We leren over schimmels, planten, dieren,
voedselkringloop, wat is energie, wat zijn de zintuigen en verschillende
constructies. Na ieder blok krijgen de kinderen een toets in de klas. Deze
hoeven ze thuis niet eerst te leren.
Take it Easy
Dit jaar krijgen
de kinderen voor het eerst Engels. We gebruiken de digitale methode
Take it Easy. Deze methode bestaat uit leuke gevarieerde lessen met
muziek en filmpjes. De kinderen leren om zichzelf voor te stellen, eten, vrije
tijd, ze leren de weg vragen, gezondheid en over alles in en om het huis.
Blits
Dit is een
nieuwe methode waarin verschillende studievaardigheden worden aangeboden. Zoals
kaartlezen, tabellen ,schema’s en alfabetiseren. De kinderen maken gebruik van
een bronnenboek en een werkschrift. De kinderen krijgen een toets in de klas.
Deze hoeven ze thuis niet eerst te leren.
Gym
Groep 5a gymt op
donderdag en vrijdag om 09.10 tot 09.50. Zorgt u dat uw kind op deze dagen goed gymkleding
meeneemt en belangrijk gymschoenen.
Parro
U heeft allemaal
de app van Parro. Deze zal gebruikt worden om informatie met u te delen
over de groep. Dit kan zijn:
- Informatie /
foto’s delen m.b.t. lessen/activiteiten waar we op dat moment mee bezig
zijn.
- Hulp vragen
aan ouders ( bijv. met een activiteit).
- Ook verschijnt
de nieuwsbrief op Parro.